Sunday, March 03, 2013

Sem 1 & 2


Assalamualaikum...
sem 2..hurrmm..sem ni aku amek 7 subjek..1 lagi ko-k..cukup-cukup 21 unit..
banyak? bagi aku ok kot..sbb aku ikut perancangan yg school cadangkan. lagipun kalo 'free' sangat nanti aku banyak main..cukup2lah banyak sangat buang masa sem lepas..result sem 1 mcm mane? kan dah cakap tadi banyak 'buang masa'..so, banyak jugaklah markah yang terbuang begitu sahaja.. T.T

1. Genetics
2. Biochemistry
3. Genetics & Biochemistry Practicals
4. Programming (more towards c++)
5. Inorganic Chemistry
6. English
7. Bahasa Malaysia
8. ko-k

Jadi harapan aku sem 2 ni, boleh 'score' lebih..lebih..dan lebih baik lagi dari sem 1 dulu...ramai orang kata '1st year' la nak kena 'score' abes2...nanti xdelah susah nak cover balik yang kurang tu..makanya..dah xboleh main2 lagi sem ni ye Ezyan Murni...!

Di kesempatan ini aku nak bercerita sikit tentang apa yang berlaku sepanjang sem 1..banyak sangat nak cite sampai besok pon xabeh..aku ringkaskan jelah ye...

Mula2 masuk kena lalui minggu orientasi yang agak memenatkan..al-maklumlah duduk desa saujana (desa paling tinggi kt usm induk) kan...memang mencabar ketahanan mental dan fizikal..berjalan kaki ramai2 dari Dataran Bumbung (antara Blok MO3 & MO4) menuju ke Dewan Tuanku Syed Putra amek masa 30 minit lebih kurang..tamat sahaja minggu orientasi..budak2 dari school Bio, Farmasi, HBP ngan Komunikasi tahun pertama diwajibkan mengikuti Kem PIMPIN Siswa..(sume 1st year students wajib pegi..tp kitorg adalah kumpulan pertama yang akan pergi) best jugak kem tu walaupun agak memenatkan.. =) ade banyak lokasi kem..aku dapat Kem Perik, Kuala Nerang, Kedah..ada jugak pelajar dari USM kampus kejuruteraan sekali..
ejaan 'Pimpin' tu sepatutnya..PIMPIN..

Lepastu hari2 pegi kelas..ada hari yang aku 'free' di waktu pagi..dan ada jugak hari yang aku 'free' di waktu petang..pendek kata banyak masa yang 'free' smpai kadang2 bosan xtau nak buat ape..padahal boleh je 'study' kan.. =p Sem 1 banyak cuti..so selalu la jugak aku balik Ipoh tercinta.. hehe =) Oh ye..aku join Biosociety (persatuan budak2 bio) jd P.Exco Lestari..setiap rabu malam ada 'meeting' kalau ada ape2 yang kitorg nak bincang..dahla amek subjek bio..masuk persatuan bio lagi? eh, sukati la..haha..dah itu yang aku minat.. =)

antara Pembantu2 Exco Lestari..

Haaa...masa buat medical check-up kt Pusat Sejahtera (klinik kt USM, bukan umah orang2 tua ye emira..) =p aritukan..sume orang dapat bawak balik filem X-ray..aku sorang je xdapat..doktor tu cakap kat 'nurse' tu suruh anta filem tu untuk laporan..aku macam..haaa??? o.O Laporan mende plak nikh...? die cakap nanti sebelum cuti semester datang situ balik ambik..jenuh la aku pikir macam2..paru2 ade 'problem' ke? macam2 aku pikir..haha..sekali time aku pegi amek result filem X-ray tu, 'nurse' yang jaga kaunter tu cakap "xde apa2..nah!" penat je aku pikir macam2 lebih kurang 2 bulan tu..hoho..nasib aku x mental..hahaha.. =D

Namun sedang elok kujalani hari2 di sini..malang yang berbau asap bas menimpaku..hahaha..
17/10/12 aku terjatuh masa turun bas time nak pegi lecture ecology kat SK4..elok je nak turun tu..aku terus terduduk atas tar depan pintu bas tu..aku tertimpa kaki kiri aku..baru je aku cakap 'time kasehhh' kat abg drebar tu..nasib masa tu roomate aku, Nad ade kat belakang aku..kalo orang lain kot2 dah kena pijak...lepas tu dengan selamba badaknye aku jalan masuk dewan kuliah..abes je kuliah tu aku nak bangun, tp xboleh diri sbb sakit gile wooooo..so aku dipapah oleh Nad dan Sibah ke Pusat Sejahtera..dibantu oleh seorang akak St. John yang kebetulan lalu situ..satu kete/motor pon xbenti tolong wooo..mengapakah kejam benar?? mereka hanya memandang dengan pandangan yang tertanya2 tapi malangnya terus berlalu..haih nasib badan..
             Buat X-ray kaki kiri..aku dok atas katil kaca tu sebijik macam Na waktu die jadi 'bomoh' je aku rasa..hahaha..then nasib baik xde fracture..amek ubat, balik bilik..MC sehari je..tu pun untuk hari tu SAHAJA..kejam x? sekali malam tu muka dan mata aku bengkak..esok tu lepas kelas ape ntah pagi tu.. Nad ngan Sibah pegi panggei ambulans dari P.Sejahtera bawak aku pegi sana..rupa-rupanya aku alergic ngan 'pain-killer' yang deme bagi tu..sodium diclofenac namenyer..so, tukar ubat lain..dan atas keprihatinan abg ambulans tu, aku dinasihatkan pakai tongkat untuk memudahkan pergerakan..dapat MC lagi 2 hari..haritu hari khamis..so aku pon balikla Ipoh untuk 4 hari.... =) aku skip lecture & kuiz usahawan (sabtu)..kursus & taklimat keselamatan (ahad) pon aku xpegi.. padahal wajib..nak buat lagu mana kan?? sakit ketiak wooo pakai tongkat tu...ni ha rupe tongkat tu..kalo aku jalan loncat2 xpakai tongkat sakti ni, ayah aku cakap aku dah macam hantu cina.. =p

klasik x??


ubat iniiiiii


Alhamdulillah..lepas 2 minggu boleh jalan betoi2 balik...sakit tu masih terasa kadang2..Pengajaran yang aku dapat, hati2 masa turun bas..tengok kat mane kaki tu berpijak..
tempat kejadian..nampak x lubang tu? (rasanya aku tersalah pijak masa nk turun bas..)



Tak lama lepas tu kitorang diwajibkan berniaga pulak untuk subjek Teras Keusahawanan..kitorang jual ni...

sume ni hasil air tangan ahli kumpulan kitorang tau!

Kami dibenarkan menjual apa2 barang kecuali makanan dan minuman. Dan ada satu gerai berhampiran dengan gerai kami menjual pakaian dalam..domo ade..spongebob ade..hahaha..ramai pegi situ beli stoking je..antara ayat2 promosi mereka "mari2..jangan malu2..nak malu apa benda ni sume orang pakai.." hahahhaha.. =p macam2..

Tamat sahaja Karnival Keusahawanan fokus mula kembali terhadap subjek teras sehinggalah tamat minggu peperiksaan..TETAPI.. para pelajar 'pure biology' tahun 1 masih perlu mengikuti satu lagi kursus..BOI 105 (praktikal untuk Biodiversity & Ecology) coursework yang memerlukan pengorbanan cuti semester kami selama 10 hari..Malangnya lokasi kerja kursus terpaksa ditukar ke Tanjung Asam, Teluk Kumbar disebabkan Muka Head (tempat kebiasaan) disahkan terkena virus kencing tikus..manakala untuk lain2 aktiviti hanya dijalankan di dalam kampus USM sahaja..

slot untuk 'marine & river ecosystems'..ramai pakai baju merah kem PIMPIN.. =D

Begitulah sedikit sebanyak perkara yang berlaku sepanjang sem 1..banyak lagi sebenarnya..tapiii..ngantuk sudah..Jadi, doakan saya lebih rajin ye sem 2 ni! ye..ye... =)


#nighto!



No comments:

Post a Comment

2022 first post 😂

 After two years and suddenly I feel like writing. 😂 This endemic phase is still on going. With influenza like illness and covid-19 cases s...