Friday, March 22, 2013

Al-kisah Sang SPM..

Assalamualaikum dan hai semua...
Petang2 mcm ni aku kalo xde buat apa-apa memang aku hapdet belog lah kann...

Ok, semalam result SPM keluar...Tahniah kepada semua adik2 yang berjaya mendapatkan keputusan SPM... =)) xkiralah cemerlang ke tidak...korang semua dah berjaya melepasi satu fasa lagi dalam hidup korang..lepas ni hidup kita dah tak ditemani guru-guru disiplin yang nak jadi penegur kalau ade buat kesalahan..kome sume tu dah jadi bekas pelajar ye...harap maklum.. Jadi tunggu ape lagi? xkan nak tunggu cikgu pegang rotan baru nak lengkapkan permohonan masuk ke IPTA/IPTS tu?? haha.. pegi update cepat..kang tercicior baru tau!

Kepada adik2 yang dapat keputusan yang kurang memberansangkan tu..jangan putus asa..
SPM bukan penentu segala-galanya..Masih ada ruang dan masa untuk kita perbaiki kekurangan dan kesilapan yang kita dah lakukan sebelum ni...Mane tau time peksa aritu mengkome demam kan...xlarat nak angkat kepala..tu yang result x ok tuuu...eh, betol tau...masa teman jawab soalan maths UPSR dulu teman jawab sambil tido...hahahaha..xlarat, demam...bile pengawas cakap "masa tinggal 10 minit lagi!" baru teman fokus betoi2..haha..naseb dapat A.. =D

Nak kongsi sikitlah..nak bakar sikit semangat kome yang merudum bile tengok slip SPM yang xberapa memberansangkan tu...keputusan teman xadelah gempak mcm budak yang straight A's tu...
Dapat 6A je...tu pun untuk subjek teras ngan Sains Pertanian..
Kimia: B+
Matematik Tambahan: B
Biology: C+
Fizik: B

xde A+ pon..tapi aku bersyukur...Alhamdulillah..sekurang2nya x gagal..nak tau aku doa ape tiap2 hari lepas abes jawab semua kertas??

"Ya Allah, Kau kurniakanlah aku sekurang-kurangnya 5A...Amin.."

=DD Alhamdulillah..dapat jugak ape yang aku doakan..bukan nak riak, cuma untuk perkongsian...
Aku terkesan dengan kata2 seorang ustaz ni sebenarnya..
"mintaklah secara terus terang apa yang kamu nak pada Allah..Allah kan Maha Mendengar..kalau nak 10A, doalah nak 10A..janganlah mintak cemerlang saja..3A pon cemerlang jugak.."

Dapat 6A ni kamu nak pegi mane? ayah aku tanya..aku sedih giler time tu..macam aku dah kecewakan papa...aku dapat tawaran pegi temuduga kat UTP tapi aku xpegi..sebabbbbb..ade Hari Anugerah Cemerlang kat sekolah aku pada hari yang sama..haha..Abang aku punya marah kat aku..die cakap, "hang kalo xnak p UTP hang nak pi mana? xpaham aku, suruh masuk U pon xnak..." Sebab utama aku xnak pegi adalah kos pembelajaran adalah secara Sdn. Bhd... aku xnak susahkan mama ngan papa..mahal gile kot nak bayor yuran UTP tu kalo xde tajaan..Aku ingat nak tunggu keputusan UPU..lagipun course die xbest..haha..

          Bila keputusan UPU keluar aku xterkata apa... "Maaf Permohonan Anda 93****-08-**** tidak berjaya... o.O sedih giler... T.T mula timbul bibit-bibit penyesalan dalam diri...tapi xlama..sebab aku yang xnak pegi UTP tu...Xlame lepas tu keputusan permohonan ke Program Matrikulasi...Alhamdulillah dapat Matrik Gopeng... =) Abang aku still xpaham ngan aku...majuk semacam je die...tapi lama2 ok balik ngan die...aku cite apa yang aku rasa..then die paham...

Setelah berhempas-pulas membaiki kekurangan di Matrik Gopeng, Alhamdulillah aku dapat jejakkan kaki di bumi USM ni haa..result matrik pon xdelah gempak sangat..biase je..Jadi adik2 jangan putus asa dan jangan bangga sangat dengan keputusan SPM korang tu...
Kalau korang nak tau, subjek yang aku dapat C+ tu lah kursus yang aku tengah ambik kt USM ni..
macam xpercaya kan? Dulu aku suka sangat Maths sampai pernah bercita-cita nak jadi akauntan ngan mathematician..tapi bile masuk matrik, aku mula nampak minat sebenar aku.. cuma sekarang aku masih xtau nak ambik major dalam bidang microbes, botany atau zoology...kita tgk dulu result sem ni macam mane dulu ye..aku suke semua tu..tapi yang paling aku minat botani...nantilah buat istikharah dulu...

Meh..baca baik2, ini kisah benar..(macam cite hantu pulak) dulu orang bagitau tapi sekarang dah boleh nampak depan mata sendiri..

1. Ada yang cemerlang SPM, masuk universiti belajar sungguh-sungguh = BERJAYA
2. Ada yang cemerlang SPM, masuk universiti, rasa dah pandai, xperlu belajar = BIASA-BIASA
3. Ada yang xcemerlang SPM, dapat kesedaran..dapat masuk IPTA/S, belajar sungguh-sungguh = BERJAYA
4. Ada yang xcemerlang SPM, tiada kesedaran, xbuat apa2.. = TAK KE MANA

Nak jadi yang mana satu? Kita yang perlu berusaha mendapatkan apa yang kita mahu..bukan hanya menunggu ada tangan yang menghulur baru kita hendak menerima...Ayuh! Bangun! Mulakan fasa hidup yang baru dengan semangat yang kental! Kita yang tentukan nak berjaya, biasa-biasa atau masih di tahap yang sama..lepas buat semua tu..DOA okey....

Dan kepada adik2 calon SPM tahun ni...jangan terlebih yakin ya...ada jugak yang selalu dapat straight A's, bila SPM..biasa-biasa je...biasa-biasa je...jangan terlebih, jangan terkurang...
~~yang sedang2 sajaaaaaa...~~

~pesanan buat adik2 dan diri sendiri juga.. =)

No comments:

Post a Comment

2022 first post 😂

 After two years and suddenly I feel like writing. 😂 This endemic phase is still on going. With influenza like illness and covid-19 cases s...