Monday, February 20, 2017

Jadikan al-Quran Sebagai Teman Baik

Assalamualaikum..

Sebelum habis semalam tadabbur al-Quran tadi ustaz suruh baca petikan ayat dari surah Az-Zukhruf (43:36-37)


Ayat ini diturunkan untuk mengingatkan manusia tentang pentingnya berpegang kuat dengan al-Quran. Sesiapa yang tidak cuba mempelajari al-Quran malah meninggalkan al-Quran. Mereka akan sentiasa ditemani syaitan dan ini akan membuatkan mereka merasa diri mereka sudah mendapat petunjuk dan tidak perlu merujuk al-Quran lagi.
Perumpamaan yang ustaz buat tadi:
Sebagai contoh kita ialah anak yang tidak mendengar kata ibubapa lantas ibubapa kita sudah penat lalu berkata "ikutlah jejak langkah si A itu!" dan tidak pedulikan kita lagi.
Begitulah melalui ayat ini. Sedih tak kita kalau Allah tidak mempedulikan kita lagi dan menbiarkan kita bertemankan syaitan. ðŸ˜¢
Jom jadikan al-Quran sebagai teman baik kita. Sapa nak join kelas tadabbur nanti bagitau tarikh seterusnya eh..  Serius kelas ni sangat best sebab membuka minda kita serta lebih memahami ayat al-Quran dan mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.
Moga perkongsian ini bermanfaat. Amiin ðŸ˜Š

No comments:

Post a Comment

2022 first post 😂

 After two years and suddenly I feel like writing. 😂 This endemic phase is still on going. With influenza like illness and covid-19 cases s...